Perencanaan Dan Pengembangan Sumber Daya Manusia Dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Kesehatan Di Puskesmas Pauh Kambar
Abstract
Quality health services are a basic need of the community and are an important factor in the success of national health development. The quality of human resources (HR) is the main element in determining the success of health services. One of the Health Centers in Pauh Kambar, West Sumatra still faces challenges in planning and developing HR. The challenges faced include health workers, low technical competence, suboptimal distribution and managerial and development in the form of training that is still lacking. The purpose of this study was to identify inhibiting and supporting factors in planning and developing HR and their relationship to the quality of health services at the Pauh Kambar Health Center. This study is a descriptive qualitative study with direct interview observation methods and journal literature reviews. The results of the study indicate that there are Human Resource problems at the Pauh Kambar Health Center that affect health services, namely the lack of Human Resource development through training and seminars due to the lack of attention and role of the local government, then the limited budget efficiency factor in developing health worker HR.
References
Departemen Kesehatan RI. (2009). Pedoman Penyelenggaraan Puskesmas. Jakarta: Depkes RI.
Gobel, Yunita., Wahidin., Muttaqin. (2018). Kualitas Pelayanan Kesehatan Instansi Gawat Darurat Rumah Sakit mum aerah Kota Makassar. Jurnal Administrasi Negera. 4(23).
Hardiansyah. 2011. Kualitas Pelayanan Publik. Yogyakarta: Gaya Media
Haryani, M. (2020). Pengaruh Kualitas SDM terhadap Pelayanan Kesehatan di Puskesmas Merdeka Kota Palembang. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 10(2), 120–130.
Imbiri, S. Y., & Sulistyo, D. H. (2009). Evaluasi Perencanaan Pengembangan SDM di Dinas Kesehatan Kabupaten Kepulauan Yapen. Tesis Magister Manajemen, UGM.
Irmawati, Sri, H. Sultan, and Nurhannis. 2017. “Kualitas Pelayanan Di Puskesmas Sangurara Kecamatan Tatanga Kota Palu.” EJourmal Katalogis. 5(1): 188–97.
Kementerian Kesehatan Republik Indonesia. (2020). Profil Kesehatan Indonesia Tahun 2020. Jakarta: Kemenkes RI.
Kuntoro, W. & Istiono, W. (2017). Kepuasan Pasien Terhadap Kualitas Pelayanan di Tempat Pendaftaran Pasien Rawat Jalan Puskesmas Kretek Bantul Yogyakarta‟, Jurnal Kesehatan Vokasional, 143.
Nopiani, C. S. (2019). Pelayanan Kesehatan Masyarakat Di Puskesmas Simpang Tiga Kecamatan Banyuke Hulu Kabupaten Landak. Jurnal Ilmu Manajemen Dan Akuntansi, 7(1), 1–7.
Permenkes RI No 75. 2014. Peraturan Menteri Kesehatan Nomor 75 tahun 2014 tentang Pusat Kesehatan Masyarakat. Jakarta: Kementerian Kesehatan Republik Indonesia.
Riyadi, M. (2018). Teori Iknemook dalam Mediasi Malapraktik Medik. Prenadamedia Group
Rizal, M. (2021). Pentingnya Perencanaan Kebutuhan SDM Kesehatan dalam Mendukung Pembangunan Daerah. Media Center Kalsel.
Sellang, Kamarudin, H Jamaluddin dan A.Mustanir. 2019. Strategi Dalam Peningkatan Kualitas Pelayanan Publik. Surabaya: CV. Penerbit Qiara Media.
Shofiah, R., Prihatini, D., & Viphindrartin, S. (2019). Perencanaan SDM Kesehatan Puskesmas di Kabupaten Jember. Jurnal Administrasi Kesehatan Indonesia, 7(1), 45–52.
Shofiah, R., Prihatini, D., Viphindrartin, S. (2019). Perencanaan Sumber Daya Manusia Kesehatan (SDMK) Puskesmas di Kabupaten Jember. Jurnal Bisnis dan Manajemen. 13(3).
Sitepu, R. K. (2023). Peranan Kualitas SDM dalam Peningkatan Pelayanan Kesehatan Masyarakat di Puskesmas Kecamatan Tigalingga. Repository UHN.
Syeh Ali, I. A., Efendy, I., & Fitriani, A. D. (2020). Evaluasi Pengembangan SDM dalam Meningkatkan Kinerja Petugas Puskesmas. Journal of Healthcare Technology and Medicine, 6(1), 20–28.











